Mixed Reality Hololens

Virtual Reality landt met grote snelheid

Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn: virtual reality is hot. Grote spelers komen met spannende hardware op de markt en overal schieten start-ups uit de grond met prachtige content. Voor het bedrijfsleven rijst als gevolg de vraag: wat moet ik hiermee? Spring ik op de hype-trein of kijk ik de kat uit de boom? Wat zijn de kansen en wat zijn de bedreigingen? Guido van Gageldonk is trendwatcher bij Unit040 en ziet nu vooral kansen.

Er wordt al tijden gezegd dat Virtual Reality (VR) in 2016 gaat doorbreken.  Langzaamaan zien we dat ook gebeuren: grote telefoonproviders bieden de Samsung Gear VR aan bij een abonnement en op (vak)beurzen zie je in veel stands bedrijven die hun producten in VR showcasen. De belangrijkste uitdaging is in dit stadium nog de content. De hardware wordt door de verschillende producten momenteel uitgerold, hier en daar misschien met enige vertaging. Zo heeft Oculus Rift nog wat problemen, maar heeft HTC met de HTC Vive zijn uitrol juist versneld. Deze bedrijven merken op dat de verkoop zeker niet teleursteld.  En er komen voldoende VR brillen die direct samenwerken met je smartphone op de markt, of het nu is van karton of van hoogwaardiger kunststof. Dus voor elk budget is er wel iets te vinden.

De technologie push vanuit de hardwareproducenten komt daarmee dus op volle stoom. Maar evenzo belangrijk is de content. Harstikke leuk zo’n bril, maar wat krijg ik nou echt te zien, wat valt er te beleven, en waarom is dat beter in VR dan bijvoorbeeld 2D op mijn laptopscherm? Allemaal legitieme vragen. Het gaat nu om de goede content en vooral om de killerapplicaties. Hierin zien we nog wat vertraging, met name richting de consumentenmarkt. Maar zoals de legendarische nr.14 ooit zei: elk nadeel heb z’n voordeel. Er liggen dus kansen. Want een ieder die zich even concentreert en nadenkt over de kansen, kan zonder veel moeite een lijstje opnoemen met potentiële killerapplicaties.

Maar ook op de B2B markt is het aanbod nog beperkt. Je kunt zelfs stellen dat de vraag groter is dan het aanbod. Een plausibele verklaring hiervoor is dat de vraag vanuit de markt ‘verwend’ is. Men wil hoogwaardige applicaties met veel meerwaarde. Maar omdat de technologie nieuw is zijn er nog maar weinig partijen met de juiste kennis en aanpak.

We zien nu dat binnen het bedrijfsleven steeds sneller de meerwaarde van VR duidelijk wordt. Je kunt dure of complexe producten op een zeer goede manier presenteren aan klanten, zonder dat je het echte product mee hoeft te nemen of je de klant dient in te vliegen. Je kunt de ontwerpfase veel duidelijker met elkaar evalueren. Daarnaast kun je medewerkers virtueel trainen, wat goedkoper is dan de echte systemen of producten te gebruiken, en waarbij gevaarlijke scenario’s gemakkelijker te ensceneren zijn. Kortom; hier is de businesscase inmiddels duidelijk en begint de meerwaarde van VR duidelijk binnen alle lagen van organisaties door te druppelen. Bedrijven die zich dit nog niet realiseren hebben straks wat in te halen. Waarom? De concurrentie is er wellicht wel mee bezig en zal op korte termijn een slag voor liggen op bijvoorbeeld bovengenoemde businesscases. Het is simpelweg duidelijk dat VR niet alleen meer een gimmick is; het voegt daadwerkelijk iets toe.

Kijkend naar virtual reality voor de consument, zie je de twee-deling tussen algemene content, zoals video, en de game content. Video begint langzaam los te komen, al is dat nog wel in de traditionele vorm. Want VR biedt juist mogelijkheden om interactieve video’s te maken waarin mensen écht participeren in het verhaal. En dat is een vorm die voor veel videomakers nog een brug te ver is. Het ontbreekt op het moment nog aan de vernieuwende gaming titels, die je niet alleen een VR beleving bieden, maar die ook echt iets innovatiefs met de techniek en het medium doen. Het is de hoop dat misschien Sony met de Playstation hier een spannende draai aan kan geven met hun VR bril en de gaming studios die daarvoor ontwikkelen.

Kortom; het is nog geen gelopen race, de wagens staan opgesteld maar het echte racen moet nog gaan beginnen. Maar dat is natuurlijk erg spannend.

 

Interesse of demonstratie?

De mogelijkheden voor de toepassingen van augmented en virtual reality zijn onuitputtelijk. Graag geven we u een demonstratie van de oplossingen die we voor grote technologische bedrijven in de regio Eindhoven ontwikkeld hebben. En vanzelfsprekend zetten we deze futuristische media ook in om uw technologie of product uit te leggen of te visualiseren. Interesse? Mail of bel (040) 76 76 282 om een afspraak te maken.