2017 wordt het jaar van Virtual Reality

Virtual Reality is al een tijdje ‘booming’. Iedereen weet ondertussen wat het is en veel mensen hebben de technologie inmiddels uitgeprobeerd. Over het algemeen zijn de reacties hierop enthousiast. Men is verbaasd over de kwaliteit van de content maar sceptisch over de meerwaarde. Een terecht punt. Er zijn ook nog niet veel applicaties beschikbaar en de hardware is nog prijzig. 2017 beloofd echter een jaar te worden waarbij Virtual Reality wel eens definitief voet aan wal gaat krijgen.

Business 2 Business
De grootste drijfveer achter deze ontwikkeling is dat de zogenaamde Business 2 Business sector de conclusie heeft getrokken dat er iets moet gebeuren op het gebied van Virtual Reality. Veel bedrijven zijn er van overtuigd dat ze ‘iets moeten’ maar zijn nog op zoek naar de ‘killer applicatie’ die de bedrijfsvoering ondersteund. Multinationals zijn dan ook bezig met VR denktanks, innovatieafdelingen knutselen zelf en het MKB bestelt bij applicatieontwikkelaars kleine VR belevingen of een Proof of Concept.

Het voordeel hiervan is dat Virtual Reality of deze manier een ‘household’ term wordt. De applicaties en headsets gaan de organisaties door en zo komen er steeds meer mensen in aanraking met deze technologie. Vanuit daar zou het wel eens een kleine stap kunnen zijn naar particulier gebruik van Virtual Reality.

De hardware is zover
Het aanbod aan hardware doet hierbij natuurlijk ook een duit in het zakje. Zo is de Virtual Realitybril van Playstation net gearriveerd en met redelijk goede reviews ontvangen. Het feit dat deze bril uitsluitend voor de consumentenmarkt is ontwikkeld geeft aan dat grote bedrijven als Sony Virtual Reality uiterst serieus nemen. En met de macht die een bedrijf als Sony heeft worden gameontwikkelaars in een houdgreep genomen om toch ook content te ontwikkelen voor Virtual Reality.

Maar ook bedrijven als Facebook (eigenaar van VR label Oculus Rift) komen met een concrete business case; Facebook wil marktleider worden op het gebied van sociale interactie middels Virtual Reality, een tot de verbeelding sprekende mogelijkheid die mensen de kans geeft om in een zelfde ruimte te zitten, ook al zijn ze fysiek kilometers van elkaar vandaan.

Concurrenten Google, Samsung en HTC bestormen ondertussen ook de markt en bieden stabiele headsets aan. Google heeft zelfs Virtual Reality ondersteuning gekoppeld aan de eigen webbrowser, Google Chrome. Samsung is ondertussen bezig om met de Gear VR de concurrentie aan te gaan met de innovatieve headset van Microsoft, de Hololens. Hoewel deze producten nog in een beta-stadium verkeren is de potentie wel degelijk daar en zijn zowat alle dragers van deze bril ontzettend enthousiast.

Apple
Een laatste punt van aandacht voor 2017 is er eentje in de categorie ‘geruchten’. Al tijden spookt het door de wandelgangen dat Apple bezig is met een Virtual Reality headset. Er zijn patenten aangevraagd en diverse medewerkers hebben her en der wat quotes laten vallen. Er is echter nog geen concrete case bekend. Techwatchers voorspellen echter dat 2017 het jaar wordt waarin duidelijk wordt of en hoe Apple de Virtual Reality markt gaat bestormen. Over het algemeen kan gesteld worden dat Apple zeer goed werkende producten levert, dus de anticipatie hieromtrent is groot en kan de gehele Virtual Reality business wel eens in een nog grotere stroomversnelling doen geraken.

Als contentmaker is Unit040 vanzelfsprekend een nauwe volger van deze ontwikkelingen. Met applicaties op platformen als Samsung Gear, HTC Vive, Oculus Rift en de Microsoft Hololens heeft Unit040 al veel kennis en ervaring op het gebied van Virtual Reality.

Benieuwd wat Virtual Reality voor jou kan betekenen? Kom dan eens langs in de demoruimte op het nieuwe kantoor van Unit040 en laat je verbazen!